Dag 5 en 6

4 december 2017

IMG_20171203_073734166Dag 5, zondag. Drukke dag want uitchecken! Met slechts 1,5 koffer was het "inpakken" natuurlijk zo gebeurd maar daarna alle koffers even op 1 kamer gepropt zodat.......wacht ik ga te snel.

We zouden natuurlijk pas 's middags om half vier met de bus naar Newark vertrekken maar hadden nog een flinke wandeling voor de boeg. 1 koffer in de lockerroom kost $15,-/s maar als 1 van ons nu de kamer op D(elay) zou zetten tegen betaling, konden we ze daar omgerekend voor $5/s kwijt. Dat heeft niks met Zeeuwse zuinigheid te maken, NewYorkse vindingrijkheid is dat hahaha ;) (dank voor de tip van NYCtourguideBruno)

Maar waar was ik, de foto, een typisch ontbijt(je) inmiddels, two-egs-on-a-roll-with-bacon-and-cheese, coffee and a juice voor omgerekend 7,50. Deze 'Deli' had tenminste nog iets aan de sfeer gedaan maar in principe gaat het om de versheid van het eten. Live cooking 2.0 zeg maar.

IMG_20171203_110035465_HDR

En na de koffers in 1 hotelkamer te hebben gezet weer met zn allen in de Lobby waar Bruno en Janny al weer klaar stonden. Heel even overleggen lopen/metro/lopen/metro/lopen.......lopen!! Met gemiddeld 13km per dag wandelen hadden we nu de smaak wel te pakken dus te voet richting Rockefeller plaza en de Saint Pauls Catherdral, compleet gerestaureerd en zo'n beetje non-stop-missen. Een imposant gebouw temidden van het 'geweld' van New York.

IMG-20171203-WA0008Om een kleine indruk te geven waar we geweest zijn in de 5 dagen, de 'track&trace' van een van de reisgenoten ter illustratie. Zo had ik pas gisteren door dat ik niet in East maar in West Manhattan zat. Ach weet je.....

Maar goed, die 75km wandelen (zonder blaren en zonder gemopper, ook niet van de 'piepkuikens' uit de groep) waren het meer dan waard!

Het 'pijltje' bovenin de kaart wijst naar Central Park, Bruno had het gezegd "binnen 2 minuten wandelen hoor je de stad niet meer maar vooral vogeltjes". En verrek, het straatgeweld met loeiende sirenes en wild claxonerende chauffeurs verdween bij iedere stap verder en verder en zo liep je ineens in een compleet aangelegde maar daarom niet minder mooie omgeving. Eventueel met paard en wagen te bekijken. Op het meertje bij het Boathouse was een jongeman heeeel dapper aan het laten zien dat je ook achterstevoren kunt roeien (binnenkort op Dumpert) maar nóg leuker was het om er gewoon doorheen te wandelen en te zoeken naar de scene's uit Home Alone 2 (tunneltje waar de dame van de duiven sliep) en de fontein uit Enchanted waar vandaag een bruidsreportage werd geschoten en ongelogen zowel de bruid als de bruidegom en hun jonkers en bruidsmeisjes F#*$)*(@ing selfies zaten te maken terwijl de ingehuurde fotograaf er nog iets van probeerde te maken.......Chinese people haha!

Na Central Park was het gedaan, een mooie afsluiting van de tour. Nog even wat gegeten in het Boathouse en toen wederom op zoek naar een Subway. Ik leer snel, de eerste beste ticketverkoper gevraagd naar de ingang en met een deel van de ploeg de metro in richting het hotel. Koffers ophalen, nog even naar het toilet en naar het vliegveld Newark.

Na de vlucht van bijna 7 uur kwam ik maar ook de rest van de club tot de conclusie, de piloot van de heenweg was maar een prutser. Wát een verschil qua opstijgen en landen, ik had serieus nergens last van......behalve van een snurkende buurman en aan de andere kant een Indische buurvrouw die maar bleef schudden van het lachen om een komische film waardoor de stoelen ook maar bleven trillen. Ach, ik heb wat geslapen en geleerd hoe je met 72cm bewegingsruimte een broodje kunt smeren, kipcurry kunt eten met rijst en een welverdiende droge witte wijn kunt opdrinken zonder te knoeien :)

De laatste foto is gemaakt op de top van de Rockefeller tower, ofwel de Top of the Rock. Het gevoel is een beetje dubbel, jammer dat het voorbij is maar dankbaar voor alles (en weer heelhuids thuis ben), jammer dat het maar 5 dagen zijn maar er kon écht niks meer bij in m'n hoofd qua indrukken en informatie en jammer dat ik 46 jaar dacht dat ik vliegangst had maar supertrots dat ik het tóch heb gedaan en een groot deel van mn 'bucketlist' kan schrappen/een nieuwe kan gaan maken.

IMG-20171204-WA0007New York, wat ben je toch een (te) gekke stad, dat was zeker niet onze laatste ontmoeting........